Kategorie
Blog

Tłumaczymy Bobath – nauczanie motoryczne.

TłumaczymyBobath – nauczanie motoryczne.

Nauczanie motoryczne jest to zestaw procesów związanych z praktyką lub doświadczeniem, prowadzących do realnie trwałych zmian w zdolności do wykonywania umiejętnych (z ang. skilled) działań.

Efektów nauczania motorycznego nie można zmierzyć bezpośrednio.
Wnioskuje się o nim na podstawie zachowania.

Efektem nauczania motorycznego są względnie trwałe zmiany w zachowaniu.
Zmiany krótkoterminowe nie są z nim identyfikowane.

Opanowywanie nowych umiejętności ruchowych obejmuje więcej niż tylko procesy motoryczne.
Zalicza się do tego również naukę nowych strategii odczuwania, a także poruszania się.

Nauczanie motoryczne, podobnie jak kontrola motoryczna, wyłania się z mechanizmów percepcji/poznania/działania.
Proces ten można opisać także jako poszukiwanie rozwiązania zadania, które jest efektem interakcji jednostki z zadaniem i środowiskiem.

Bibliografia:

  1. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor Control. Translating Research Into Clinical Practice. Fifth Edition. Wolters Kluwer. 2017.