Nauczanie motoryczne jest to zestaw procesów związanych z praktyką lub doświadczeniem, prowadzących do realnie trwałych zmian w zdolności do wykonywania umiejętnych (z ang. skilled) działań.
Efektów nauczania motorycznego nie można zmierzyć bezpośrednio.
Wnioskuje się o nim na podstawie zachowania.
Efektem nauczania motorycznego są względnie trwałe zmiany w zachowaniu.
Zmiany krótkoterminowe nie są z nim identyfikowane.
Opanowywanie nowych umiejętności ruchowych obejmuje więcej niż tylko procesy motoryczne.
Zalicza się do tego również naukę nowych strategii odczuwania, a także poruszania się.
Nauczanie motoryczne, podobnie jak kontrola motoryczna, wyłania się z mechanizmów percepcji/poznania/działania.
Proces ten można opisać także jako poszukiwanie rozwiązania zadania, które jest efektem interakcji jednostki z zadaniem i środowiskiem.
Bibliografia:
- Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor Control. Translating Research Into Clinical Practice. Fifth Edition. Wolters Kluwer. 2017.